Living like a rollercoaster - Reisverslag uit Nelson, Nieuw Zeeland van Ellen Rietveld - WaarBenJij.nu Living like a rollercoaster - Reisverslag uit Nelson, Nieuw Zeeland van Ellen Rietveld - WaarBenJij.nu

Living like a rollercoaster

Blijf op de hoogte en volg Ellen

29 Januari 2013 | Nieuw Zeeland, Nelson

'Een daad die gewone grenzen overschrijd', aldus de betekenis van het woord 'vrijheid' volgens de Dikke van Dale. En dan niet alleen landgrenzen.. Mijn reis is begonnen en zo voelt het ook! Door de sneeuwbuien heen ploeterden we met de auto naar Schiphol. De spanning en opwinding die ik het laatste uur voor vertrek begon te voelen werd verstoord door de Koninklijke Marechaussee, die het nodig vond om mij uit de rij te halen en me mee te nemen voor een extra paspoortcontrole. Na een laatste zwaai naar papa en mama en Luuk, Wies en Judith was het zover! Het werk, mijn huis, mijn familie en vrienden, alles lag vanaf dat moment achter me.. En ik kon eindelijk van het moment gaan genieten! Het gevoel wat me bekroop is nauwelijks in een paar woorden samen te vatten. Zo trots als een pauw liep ik te paraderen op de 'mind your step band', op weg naar de gate waar mijn vliegtuig naar Singapore zou gaan vertrekken. De vlucht was naar 'Ellen-omstandigheden' goed te doen, leuke medereizigers die me de 'wereldreiziger' noemden en vol enthousiasme bij de tussenstop uitriepen 'Ga maar voor hoor meid, Singapore wacht op je!' De vermoeidheid sloeg echter wel toe, toen ik direct bij aankomst (het was in plaats van nacht opnieuw ochtend geworden) enthousiast deelnam aan een Free Singapore tour, waar ik een oude Engelse dame trof die graag ratelend, met accent en vooral binnensmonds haar leven met me deelde.. Gelukkig waren mijn mompelende woorden en 'Oh really? Amaaazing' voldoende om haar te doen geloven dat we een dialoog voerden :) De city tour leidde ons langs The Singapore Flyer, het grootste reuzenrad van de wereld. Ik bewonderde Marina Bay, een waar kunstwerk.. gemaakt door architect Moshe Safdie. Tussen allemaal Aziaten (best handig als je er boven uitsteekt) nam ik in het Merlion Park een foto van Singapore's nationale beeld bestaande uit een hoofd van een leeuw en het lijf van een vis. En gelukkig stond na veertien uur wachten toen eindelijk het vliegtuig klaar om me naar de plek van bestemming te vliegen. Toen ik na een lang stuk slapen mijn ogen opende, verscheen er een grote glimlach op m'n gezicht. Vele bergen, met en zonder sneeuw, gleden aan me voorbij terwijl ik uitkeek naar mijn eerste reisbestemming: Nieuw Zeeland! Eenmaal aangekomen kocht ik een SIM-kaart om te kunnen bellen zodat ik mijn pick-up kon regelen naar mijn eerste hostel. Gelijk werd ik geconfronteerd met mijn gebrekkige engels, want na vier keer mijn naam spellen gaf de hostel eigenaresse aan dat ik toch echt niet bij hen geboekt had. Uiteraard had ik wel 4 nachten in Christchurch geboekt, om een beetje bij te komen van mijn jetlag. Deze dagen voelden werkelijk als een rollercoaster. Ieder uur zie of hoor ik nieuwe dingen, maak kennis met andere reizigers en leer hoe het reilen en zeilen in een hostel gaat. Ik vind het zo bijzonder. Iedereen die op pad is met een backpack vol bagage, maar in zijn backpack ruimte overheeft voor het delen van ervaringen met andere reizigers, de een meer of minder dan de ander. Mijn backpack voelde de eerste dagen behoorlijk leeg, maar begint zich langzamerhand te vullen. Ik raak gewend aan de dagelijkse beslommeringen van een backpacker in NZ. Ik bots niet meer tegen iedere tegenligger aan op de voetpaden, weet inmiddels dat een rood knipperend stoplicht betekent dat je gewoon door kan lopen als je eenmaal in beweging bent (nou dat kunnen we best regelen) en sta niet meer raar te kijken als ik door de cassiere gevraagd wordt hoe het met me is of me een hele, hele, fijne geweldige dag wordt toegewenst. Wat een sfeer hier.. er heerst zo veel meer kalmte door de dunnere bevolkingsgraad. De kans dat je een schaap tegenkomt is vele malen groter dan dat je een mens tegenkomt (1:10). Iedereen is behulpzaam en doet er alles aan om het je naar de zin te maken. 'Sweety', ' darling', het regent hier lieve woorden. In de eerste vier dagen heb ik Christchurch aardig goed leren kennen. Naast de mooie Botanic Garden die de stad te bieden heeft staat veel in het teken van alle schade die de aardbevingen uit 2010 en 2011 hebben aangericht. De stad ligt vol puin en veel gebouwen zijn omringd door hekken om de veiligheid te waarborgen, inclusief de kathedraal. In 20 seconden heeft deze aardbeving 185 levens gekost. Om de stad weer wat op te doen leven is er een container-mall opgericht. Samen met Tanya maakte ik kennis met de gezellige eet tentjes en leuke winkeltjes. Ook het Buskers Festvial zorgde voor veel gezelligheid. Niet alleen straattheater rondom de containers, maar ook veel shows werden gegeven in het Hyde Park. Mijn roommate Niamh nam me op mijn tweede avond hier mee naartoe en samen sneakten we een tent binnen waar een humoristische show gaande was. Geweldige droge humor, waar ik te midden van veel locals van genoot. Niamh is een Ierse meid die haar appartement in Christchurch pas na een week kon betrekken en als overbrugging het hostel had geboekt. Heel leuk, want door haar leerde ik de stad ook op een andere manier kennen en maakte ik ook kennis met Dominique en Lizzy. De volgende dag gingen we met z'n vieren opnieuw naar twee shows waar we veel woordgrappen maakten en te midden in het park heerlijk wijntjes dronken. We brachten nog een bezoek aan het casino waar ook theatershows werden gegeven, maar besloten al snel naar de Revival Bar in de Victoria Street te gaan. Daar genoot ik van de gesprekken met locals en het beleven van het uitgaansleven in Christchurch. Met drie uur slaap ging ik echter de volgende dag naar Akaroa, omdat ik een shuttle bus daar naar toe had geboekt. Ik ontmoette voor het eerst Nederlanders tijdens mijn reis en samen met hen genoot ik van mijn eerste ervaring met de schoonheid van NZ! Ook hier weer het rollercoaster-fenomeen; elke hoek bracht iets nieuws.. van vele schapen die bijeen worden gedreven, tot prachtige opdoemende bergen, blauwe meren, geweldig! Het plaatsje Akaroa dat ik bezocht is een Banks schiereiland. Hier heb ik lekker rondgeslenterd en genoten van de warme zon op een klein strandje. De dag na Akaroa begon mijn start met de Stray-bus, een ideale manier om NZ te bewonderen. Dit werkt volgens een 'drop on- drop off systeem' waarbij je elk gewenst moment kan in- en uitstappen. Hier ontmoette ik een leuke groep mensen, waarbij ik meteen ontdekte hoe makkelijk het reizen ook kan zijn. Elke dag kan je je inschrijven voor een hostel als je dat wilt, worden er trips aangeboden en is er uiteraard de mogelijkheid tot een 'free walk'. Ideaal om mensen te ontmoeten, omdat veel reizigers ook alleen rondtrekken en op zoek zijn naar anderen om activiteiten te ondernemen. De eerste stop was in Kaikoura, waar ik samen met mijn kamergenoten het strand bewonderde. Die middag besloot ik er ook even alleen op uit te gaan met mijn hardloop schoenen ondergebonden. Geweldig! Wat genieten, zo veel geweldige natuur om je heen, de sfeer proeven van NZ door de tegenliggers die altijd glimlachen en ondertussen de frisse zeewind in te ademen. Wat kan een dag uit veel ondernemingen en ervaringen bestaan!Zo stond ik die avond nog met Davis (Canada), Sandra (Zwitserland), Amelie (Duits) en Mattheus (Brazilië) de meest gekke dansmoves te maken op de flikkerende dansvloer in het hostel. Niet veel later trok een Irish Pub met live muziek mijn aandacht en voor ik het wist stond ik naast de man met gitaar mee te zingen en te dansen op het podium. De klanten waren op een hand te tellen, maar de dronken man die op de barkruk lallend riep dat Amelie en ik de X-factorlook hadden deed ons toch goed ;). De dag er op besloot ik om afscheid te nemen van de groep en mijn reisplan te wijzigen en het Zuider eiland eerst te bereizen. Dit had als gevolg dat de Stray bus toch niet zo flexibel bleek als het in eerste instantie had geklonken. Als je gebruik maakt van de 'drop off' kun je namelijk door de drukte in dit hoogseizoen soms te maken hebben met een wachtlijst.. Inmiddels ben ik van Kaikoura naar Picton gereisd. In Picton voelde ik me meteen thuis, door het gezellige ruim opgezette hostel met hot spa (!!) en … een blonde labrador die rondliep. Het zijn soms maar de kleine dingen... ;) Ook hier heb ik samen met Clemence (Frans) een geweldige hardlooproute ondernomen door een berg op en af te rennen en vervolgens langs de rotsen te lopen. Zo mooi, zo adembenemend mooi.. En ook zo rustig, overal! Ongelofelijk, want deze plekken zijn toch diamantjes op onze mooie wereldbol :) Vanochtend ben ik van Picton naar Nelson gereisd, zittend op het motorgedeelte in de bus omdat ik 'waitlisted' was.. Onderweg stopten we bij een wijnproeverij en na twee uur rijden stapte ik uit in Nelson, waar ik een hostel heb geboekt met.. jawel; free chocolate pudding in the evening at 8 p.m.! Leuk om te zien hoe hostel eigenaren iedereen op hun eigen manier je thuis proberen te laten voelen. Vandaag was ik dus weer op mezelf aangewezen en heb ik een mooie wandeling langs de rivier gemaakt. Ook in dit hostel zijn weer genoeg reizigers die me uitnodigen om ook deel te nemen aan hun plannen. En de dag van morgen? Die begint pas over twee uur.. Ik leef per dag, laat alles op me afkomen en vul langzaam aan mijn backpack..

• 29 Januari 2013 - 10:39

Wilma:

Mooi verhaal! Dapper hoor! Enjoy!

• 29 Januari 2013 - 10:46

Wies:

Waaaaauw bilsk!!! Wat kun je toch weer mooi vertellen. Nu wil iedereen bij je langskomen denk ik! ;-)
    Dikke vette knuffel

• 29 Januari 2013 - 10:49

Roos:

Wauw wat ben je een geboren backpacker lieve el!! Na de eerste zware dagen lijk je je draai gevonden te hebben!! Geniet geniet topper!! Super leuk om dit te lezen!! Liefs

• 29 Januari 2013 - 11:11

Mama:

Wauw, wat een story-teller ben je!!!! Nooit geweten! Ik zie het helemaal voor me en het klinkt allemaal echt leuk. Wat kan je in een week veel beleven! Volgens mij is je Engels al wel op peil, als ik je zo hoor wat je allemaal al aan contacten gehad hebt! Dikke kus, mama

• 29 Januari 2013 - 11:15

Sas:

Ellieee!! Fantastisch!!! Super geschreven ook, ik voel gewoon de warmte van de zon, de beat vd muziek en de wind van de zee! Heerlijk!!! GENIETEN
    Ik ga nog ff door met mijn CaseReport ;p Kusssss

• 29 Januari 2013 - 13:00

Mirjam:

Wat een mooi verhaal!!! Echt heel leuk! Hoop zo veel van je te horen:-) heel veel plezier weer vandaag en morgen en dan en dan en dan.....
    Hele dikke knuffel en tuut!!!

• 29 Januari 2013 - 13:07

Helen:

Keek even op FB op het werk en zag ''Nieuw reisverslag" op WaarBenJij.nu.en ben gelijk gaan kijken. Al heb ik geen idee waar je precies zit (ga ik binnenkort wel even opzoeken op de kaart) ben helemaal enthousiast geworden van je verhaal. Geweldig! Fijn dat je het zo naar je zin hebt. Genieten. Ik kijk uit naar je volgende reisverslag(en) Groetjes Helen

• 29 Januari 2013 - 13:35

Manon:

Prachtig verhaal Ellen! Na mijn studie wil ik ook graag reizen en door dit verhaal ben ik nog enthousiaster geworden! Geniet er van en ik ben benieuwd naar je volgende verslag! xx Manon

• 29 Januari 2013 - 14:06

Evelien:

Wauw el! Wat een goed begin van je avontuur, en wat beschrijf je dat geweldig leuk!!
    Geniet er van, en laat die backpack maar per dag een beetje bijvullen.!

Liefs Evelien

• 29 Januari 2013 - 14:12

Janna & Mats:

Wow El wat schrijf je dat fantastisch mooi! Niet even een lullig verhaaltje snel getypt, maar het is net of wij met een backpack naast je lopen :D Wat kun je dan al veel meemaken in slechts een paar dagen. Over een half jaar zit je backpack vast propvol!! :P

• 29 Januari 2013 - 14:13

Sandra Kloosterman:

Wauw, je hebt al meer meegemaakt in 1 week dan ik in een heel jaar....haha geniet lekker! Ik ben alweer benieuwd naar het volgende verslag. Kus Sandra

• 29 Januari 2013 - 15:10

Elsbeth:

Hey El! Wat een super verslag, ik kan gewoon je plezier en enthousiasme voelen!!! Geniet er maar van. Ben nu al benieuwd naar je volgende verhaal!
    XX els

• 29 Januari 2013 - 15:32

Linde:

Very nice Darling!xx

• 29 Januari 2013 - 17:02

Marieke:

Wauuuuwwww: alleen dat woord is op zn plek! Wat schrijf je mooi en wat beleef je het mooi! :) Je bent een topper! Xx

• 29 Januari 2013 - 18:54

Bas:

Hee Ellen! Helemaal gaaf zeg, beleef alles weer een beetje opnieuw ;) Geniet van de leuke medebackpackers en mooie natuur!! Ik kan merken dat je uit een schrijfsters-familie komt, het leest 'sweet as'!
    XXX

• 29 Januari 2013 - 21:31

Vienna:

Lieve Ell, wat mooi om je verhaal te lezen! Het klinkt echt heel leuk en je hebt nu al meer meegemaakt dan vier maanden het werkende leventje.. Het is je zo gegund!! Kus van mij en Poot van Balou voor jou en de blonde labrador

• 29 Januari 2013 - 21:55

Anouk:

Lieve Elliebellie, lekker blijven dromen en genieten van al het moois wat je tegen mag komen de komende maanden. Blijf ons vooral vermaken met al je prachtige verhalen! Heel jaloers, maar het is jou zo gegund. Dikke knuf & kus...!

• 29 Januari 2013 - 22:29

Papa:

hoi El, je maakt me wel een beetje jaloers hoor met die beschrijving van NZ! 'k eloof dat ik ook maar ga sparen :) ! Fijn dat je het naar je zin hebt met al die leuke mensen om je heen. Veel plezier straks ik lees het wel weer... doei

• 29 Januari 2013 - 23:20

Piet:

Wat een mooi verslag ! Gelukkig kan je soms "mee kijken" met Google Streetview.
    Dan zie je dus nog het oude Christchurch van voor de aardbeving...
    In Picton zie je iets unieks omdat er hier twee auto's van Google-streetview met de veerboot aan land kwamen zodat je die tweede auto (met camera op het dak) gewoon tegen komt in het verkeer in de buurt van de haven.
    Nu ga ik Nelson nog maar 's even bekijken !

• 30 Januari 2013 - 17:27

Juut:

Haai zussie! Wat een mooi verhaal hahaha op sommige momenten zat ik grinnikend achter mn bureau vanwege je zelfspot en daarna weer met een brok in mn keel omdat ik je zo knap vind!! Echt hoor, du bist un stoere! Ook heel mooi geschreven, heerlijk en ook herkenbaar om te lezen. Blijf genieten! Liefs xxxxx

• 31 Januari 2013 - 22:55

Henk-Jan:

Goed bezig Ellen! Supermooi dat je dit doet. Geniet ervan!

• 01 Februari 2013 - 11:02

Gerbrich:

Ellen! Stoer wijf! Wat klinkt dit fantastisch! Ik krijg meteen heimwee. Geniet van alles!
    Dikke knuf vanuit het nu niet meer onderbesneeuwde, maar wel regende/stormende NL. Jaloers? ;)

• 01 Februari 2013 - 11:04

Gerbrich:

ps) Je kan altijd nog een carriere switch naar schrijfster maken wat mij betreft. Super leuk te lezen dit!

• 02 Februari 2013 - 17:27

Hiske:

Super super super, El!! Heel leuk om op deze manier een beetje met jou mee te genieten! Dikke kus!

• 03 Februari 2013 - 09:52

Wim:

Geweldig. Leuk om te lezen. Wat een ervaringen, nu al! Best jaloers verdorie. Ik ga zo maar weer fysioroadmappen...

• 03 Februari 2013 - 16:17

Erna:

Hoi Ellen, als ik dit verslag lees lijkt het of je al weken onderweg bent. En het is pas jouw eerste week!! Nog zo'n 25 te gaan!!! Ben benieuwd naar de volgende verhalen.
Ellen

Hier kun je alles lezen over mijn zes maanden down under!

Actief sinds 01 Jan. 2013