Stargazing and sleeping in a truck.. Nanny?! - Reisverslag uit Mutchilba, Australië van Ellen Rietveld - WaarBenJij.nu Stargazing and sleeping in a truck.. Nanny?! - Reisverslag uit Mutchilba, Australië van Ellen Rietveld - WaarBenJij.nu

Stargazing and sleeping in a truck.. Nanny?!

Blijf op de hoogte en volg Ellen

12 Juni 2013 | Australië, Mutchilba

Now and then it's good to pause in our pursuit of happiness and just be happy

Mutchilba! Dat werd mijn volgende farmbestemming! Anderhalf uur inland van Cairns gelegen, in het prachtige Atherton Tablelands. Met zicht op regenwoud en kleine pittoreske dorpen, liet ik me met de bus meevoeren naar Mareeba, waar ik zou worden opgepikt.. Spannend vond ik het!! Via een help exchange site had ik vele mailtjes de deur uit gedaan om een nieuwe plek te vinden op een farm. Ik wilde zo graag een plek vinden waar ik met volle teugen van het Australische farmleven zou kunnen genieten. De familie Gagner kon nog wel een 'helper' gebruiken, en dat ik aangaf kinderen leuk te vinden en ervaring heb met paarden gaf hen de doorslag mij te laten komen. Yes! Nadat ik in Mareeba was uitgestapt en me net begon af te vragen ik het wel goed had begrepen, stopte er een zandgestraalde auto en stapte Vibeke uit. Een superaardige vrouw van midden dertig, oorspronkelijk afkomstig uit Denemarken. Op haar éénentwintigste is ze in Australie rond gaan reizen en verliefd geworden op een boerenzoon, genaamd Michael. Samen runnen ze nu een cattle station met drie honderd koeien en hebben ze tien paarden die zo nu en dan gebruikt worden voor moisturing. Hun grond bestaat uit zesentwintig honderd hectare, waar ook duizend limoenbomen op zijn gevestigd. Vibeke verdient bij door te werken als bruilofstfotografe en ook werkt ze in de gevangenis en terwijl we hier gezellig over kletsten reden we over zandwegen steeds meer de onbewoonde wereld in en zag ik in de verte hun eigen gebouwde huis al opdoemen. Wat werd ik blij verrast bij aankomst! Vier Kelpie Border Collie honden op het erf die hun snuit tegen me aan drukten ter begroeting, waarvan één superzachte puppy! Zo lief! 'Mammie', can I have a lolly pleeeaaase'.. Een superschattig meisje Mia van vier jaar oud dat me met een lieve lach aankijkt en een eigenzinnige peuter van twee en half die er achter aan hobbelt. Vibeke liet me mijn slaapplek zien voor de komende tijd: Een oude truck omgebouwd tot een slaapkamer met maar liefst twee bedden! Én een eigen badkamer voor mezelf. Woow.. dat is nog eens luxe! Heerlijk, spullen uitstallen en niet uit een tas hoeven leven! Ik nam plaats op een van de banken op de veranda en keek uit over een zwembad en een trampoline.. en daarachter.. een indrukwekkende natuur. Uitkijk op de paddock waar de paarden lopen, de talloze Australische gumtrees (één van de dingen waarom ik van dit land ben gaan houden) en vooral.. heel veel.. rust!! Wat een waanzinnige plek! Ik kletste met Victor (dertien) en Mathilda (veertien), die zich over de twee kleinsten bekommerden. Mia en Felix worden ook wel kiddies of littleies genoemd en vonden het maar al te leuk om een nieuwe gezicht te zien en voor ik het wist was ik in allemaal spelletjes beland! 'Look at meee' .. en ze showden hun kunsten op de trampoline. Ik was er net een paar minuten en ik voelde me al thuis! Even later sprong ik achterop de quad bij Vibeke en de kids. Met z'n vieren vroemmm crossend door het land! Of ik even terug wilde rijden in de pickuptruck.. Aiirghh brrroem, krrrr, doinkk wat een oude bak!! De deuren dicht smijten om het slot te laten werken.. Het deed me herinneren aan de rubbish run bij Kroombit! Ik wist verder nog niet echt wat er van me verwacht werd als helper. Wel was me meteen duidelijk dat er hier totaal geen druk heerst. No worries! Het idee is in principe dat ik in ruil voor accommodatie en eten een handje meehelp. Omdat het momenteel de drukste tijd van het jaar is op de farm en Michael alle dagen aan het hooien is, help ik met name Vibeke in en rondom het huis. Dit betekent; inleven in een huismoeder van een groot boerengezin! Sjonge, valt dat even tegen! Ik hou me bezig met was ophangen (schattig, die kinderkleding), strijken van schooluniforms (nou weet ik waarom ik dat thuis nooit doe), stofzuigen en dweilen (en beseffen dat het morgen weer net zo'n zooitje is), puppy tussendoor knuffelen (zacht!), de auto wassen (wat een opgave), ramen wassen (met krantenpapier), grasmaaien (in het heerlijke zonnetje), de kinderen ophalen van school (kangoeroes aan de kant van de weg tellen), etc. Ik spend vooral vele dagen aan het oppassen op Mia en Felix. Super om samen bananencake en cupcakes te bakken en vele Disneyfilms voorbij te zien komen. Het geeft me echt een nannygevoel! Wat moet ik lachen om Felix die mij vertelt waar ik spullen in de keuken kan vinden, om Mia die me er maar graag op wijst als ik iets niet helemaal goed uitspreek. Kinderen die Engels spreken, vind ik echt helemaal geweldig. Het laat me stralen! 'I'll do it!! (Felix) en 'Can I have a look Pleeeaase' (Mia die weer eens foto's heeft gemaakt), ik kan het inmiddels dromen. Leuk om ze wat bij te mogen brengen. Ik kan ze leren tellen, maar ik leer ze liever wát telt. Het is zo bijzonder om een vaste plek aan tafel bij dit gezin te hebben. Ze zijn ook zo gewend aan iemand bij hen in huis, dat ze er echt niet anders om doen. Dus kijk ik toe hoe ze de kids opvoeden, hoe stoeipartijen met de kinderen plaatsvinden en de hele familie op de grond voor de tv beland met alle benodigde kussens en dekens. Ik kijk mijn ogen uit hoe dit gezin samen taken uitvoert. Zo klimmen ze met z'n allen in een pick up truck en denderen ze over de zandwegen naar de juiste paddock om met z'n allen hooi te gaan halen en dit naar de koeien en de paarden te brengen. En wie er achter het stuur duikt? Een van de kinderen! 'Oh, hebben ze op hun achtste al geleerd!'. Of er op uit gaan om een buitenrit te maken.. voor hen de normaalste zaak van de wereld, maar voor mij.. weerzinwekkend! In een omgeving die zo'n indruk op me maakt dat ik het nooit meer zal vergeten! Door de bush, en dan ook echt! Geen paden volgen, maar zigzaggend tussen de bomen door, de bergen op met geweldig uitzicht over de Australische vlaktes.. Het paard dat door middel van gespitste oren en het hoofd in de lucht aangeeft net zo alert en opgewonden te zijn als ik.. en bij elke pas probeert te versnellen om het ULTIEME vrijheidsgevoel nog meer te voeden.. Zoo gaaf! En echt zoo adembenemend mooi! Het rijden zelf is ook anders dan in Nederland. Hier wordt gereden met met hele losse teugels en benoemen ze vier gangen: Stap (walking), draf (trotting), galop (canter) en renggalop (galop). Toen ik zelf er op uit ging moest ik er gewoon een traan van wegpinken, zo gelukkig was ik!! Het is een leuke afwisseling tijdens het uitvoeren van de huistaken die soms nog best veel energie vragen! Ook het weekend zorgde voor veel leuke afleiding. Zo ging ik op vrijdagavond samen met Victor en Mathilda naar de Drive Thru. We parkeerden onze auto voor een enorm scherm waar twee recente films werden gedraaid. Een matras in de auto (het lijkt verdorie Wicked wel), dekens en kussens erbij en daar lagen we.. met zn drieën knus naast elkaar te genieten van de leuke filmavond. Het localgevoel was op en top aanwezig! Stiekem gluurde ik steeds naast het scherm.. om me gelukkig te prijzen door het zien van honderden sterren! De volgende dag stond een dagtrip met Vibeke en de kinderen op de planning! Een uitstekende manier om dure tours te besparen. We reden slechts een uur en het leverde een enorme verandering van landschap op! Groen, heel veel groen, heuvelachtig gebergte met regenwoud, echt prachtig! De regendruppels vormden zich op de autoramen, maar dat mocht de pret niet drukken! Vibeke reed naar de Malanda falls om mij een van de bekendste watervallen in dit gebied te laten zien. Betere gidsen dan een lokale familie bestaat er niet! Zo anders om vanuit hen te horen hoe ze de omgeving zien in vergelijking met alle reisbureaus. Inmiddels waren we hongerig geworden en we picknickten bij het Lake Eacham, een groot meer met super kristalhelder water. De broodjes avocado werden omgezet in energie om de drie kilometer lange wandeling om het meer heen te lopen! Met de kids, hand in hand.. en of ze gingen! Rennend, springend, zingend, ik aanschouwde met een lach op mijn gezicht dit Australische gezin dat een dagje uit ging! Zo leuk om Australië op zo'n manier te leren kennen. Daarna bezochten we familie van Michael die rond het Tineroo damp aan het kamperen was. Wat een prachtige omgeving rondom deze 'damp', waar de boerderijen uit de omgeving hun water uit pompen. Rijen groene bomen versierden de weerszijden van het meer. Ik keek mijn ogen uit toen ik als 'spotter' mee ging op een motorboot, die alle kanten heen en weer door het water vloog terwijl de vijfjarige (!) dochter van Michaels neef samen met Victor zich liggend probeerden te houden op een vergroot luchtbed. Waterskieen voor kiddies! Ze wisten bijna alle trekkrachten te doorstaan! Slechts twee keer vloog het meisje in het water, ongelofelijk.. vijf jaar en al zo'n waterrat! Nadat we opgewarmd waren rondom het kampvuur reden we terug naar huis om de dag af te sluiten met de bekende Australische pie's. Wat een topdag! Maar niet alleen deze, elke dag brengt iets origineels. Zo nam ik Felix op de quad mee en racete naar de shed, om daar vuur aan te maken om warme lucht de seadcontainers in te blazen. En terwijl ik de ladder omhoog was geklommen om me wiebelend staande te houden op de latten in de containers om het sead om te harken, keek ik toe hoe Felix naar een plas water was gesneakt en daar vol plezier in zat te spelen.. Hmm, die kon ik vervolgens nat op de quad mee terugnemen en opnieuw aan gaan kleden! Of twee dagen geleden, toen Mathilda en ik na één van de fijne buitenritten besloten de zonsondergang te willen zien. Midden in het gebied ligt een berg dat bestaat uit vele rotsblokken, waar wallabies leven. Vanaf hier kijk je uit over alle paddocks en dus de beste plek voor een sunset! Door het struikgewas waanden we ons naar de top. Ik leerde dat je niet óver de boomstammen moet stappen, maar er óp. Dit in verband met slangen die zich eronder kunnen bevinden. We klommen omhoog en zagen hoe de zon de lucht en de bergen voorzag van warme kleuren. Wat zou het een mooie wandeling zijn om over die wolken te wandelen! Honderden hectares natuur lagen voor en achter me, vol uitstraling van rust, met enkel dieren die er leven en vogelgeluiden die m'n oren inzweefden. Ongelofelijk.. wat een prachtplek!! Op zo'n moment laat ik me volstromen met alle energie die ik er van krijg! Ook liet Mathilda me zien hoe bowerbirds schelpen verzamelen en zich bezig houden door deze in een rondje van de ene naar de andere plek te brengen. Bijzonder..?!
De komende weken ga ik genieten van dit Australische farmleven. Van een plek in een Australisch gezin, van de paardrijritten in de meest mooie natuur en vooral.. van de rust! Het is goed om even te aarden op een plek, want ik merk dat ik weer kriebels begin te krijgen om mijn tas te pakken en weer te gaan! Ohjee.. zal dit de bekende reisdrang zijn.. Ik sluit Australië af in Darwin en laat dan dit land achter me, om Bali als eindbestemming te hebben, voor ik 24 juli alweer voet op Nederlandse bodem zet!

  • 12 Juni 2013 - 13:23

    Wilma:

    Wow! Goede match bij die familie. En straks nog even Bali... Tegen de tijd dat je voet op Nederlandse bodem zet, zal hier de zon ook vast schijnen.
    Geniet er nog even van. Het is zo voorbij!

  • 12 Juni 2013 - 22:08

    Bewonderaar:

    Ellen, wat ontzettend leuk om al jou belevenissen te lezen! Ik ben via via hier terecht gekomen. Mooi dat je het daar naar je zin hebt, geniet er nog even van!

  • 12 Juni 2013 - 22:19

    Sas:

    Zucht, wat schrijf je toch prachtig! Ik zie weer de fantastische omgeving voor me
    Ik kijk uit naar je volgende blog, kusss

  • 12 Juni 2013 - 22:20

    Nienke:

    Klinkt supergaaf Ellen...heerlijk!! Genieten daar! Ik zal je morgenmiddag even mailen over Bali! Kus

  • 13 Juni 2013 - 01:47

    Piet:

    Moisturing... Smeren die paarden dan dagcrème op hun gezicht ??
    Zijn ook net mensen.. :-)
    Echt weer "een andere planeet" dus !
    Die limoenbomen staan zeker keurig in rijtjes geplant..
    Anyway, nice story !

  • 13 Juni 2013 - 12:43

    His:

    Wat gaaf weer! Ik ben erg benieuwd naar de foto's hierbij! Ellen galopperend op 't paard!

  • 13 Juni 2013 - 15:22

    Juut:

    Ik geniet helemaal mee van je mooie verhaal, de natuur klinkt echt prachtig!! Echt fijn dat je zo je plekje hebt gevonden op deze farm, het klinkt ook helemaal "Ellen"! :)
    Maarre... ik heb het woord TERMIETENHEUVELS niet gezien hoor :P ;)

  • 13 Juni 2013 - 22:45

    Anniek:

    Mooi hoe je dat kan omschrijven el, we kunnen helemaal meeleven en de geurtjes van the farm in nederland bijna opsnuiven! Klinkt alsof je intens geniet, van de kleine en grote dingen!! Vasthouden!! Xx
Ellen

Hier kun je alles lezen over mijn zes maanden down under!

Actief sinds 01 Jan. 2013
Verslag gelezen: 803
Totaal aantal bezoekers 17682

Voorgaande reizen:

28 Februari 2015 - 24 Maart 2015

Zuid-Amerika

21 Januari 2013 - 23 Juli 2013

Backpacken in Nieuw Zeeland & Australie

Landen bezocht: